Profilowanie jako zautomatyzowane przetwarzanie danych osobowych w Marketingu i HR

Uwaga marketerzy i HRowcy tutaj temat, którym powinniście się szczególnie zainteresować. RODO wprowadza nowe pojęcia dotyczące zautomatyzowanego przetwarzania tzn. PROFILOWANIE. Wiele firm stosuje profilowanie, które jest skutecznym sposobem na bardziej efektywną sprzedaż produktów lub rekrutacje przy jednoczesnym zmniejszeniu nakładów finansowych na działania promocyjne. 

Jak profilowanie w firmach wygląda w praktyce? 

Przykładem może być gromadzenie oraz analizowanie w sposób zautomatyzowany  danych osobowych klienta lub kandydata do pracy takich jak jego wiek, płeć, data urodzenia, miejsce zamieszkania, zainteresowania, zachowanie na stronie czy ostatnio dokonane zakupy. Dzięki tym informacjom można przesyłać klientowi/kandydatowi bardziej zindywidualizowaną ofertę, która z większym prawdopodobieństwem go zainteresuje.

Gdzie w firmie przetwarzamy dane poprzez profilowanie?

  • gromadzenie i analiza IP lub identyfikatorów w Plikach Cookies na stronach www, dzięki którym przez połączenie z innymi informacjami tworzone są profile użytkowników
  • nadawanie tagów użytkownikom za pomocą narzędzi Marketing Automation
  • w chatbotach w messengerze, na instagramie, discordzie lub na stronie www
  • gdy korzystasz z systemu CRM, w którym zbierasz pozyskane maile do potencjalnych klientów za pomocą stron www oraz jawnych baz 

Bez względu jednak na to, jak bardzo zaawansowane metody profilowania wykorzystywane są w handlu lub rekrutacji, za każdym razem klient lub kandydat musi być tego świadom, dlatego niezbędne jest:

  • przekazanie klauzuli informacyjnej – inaczej mówiąc polityki prywatności
  • możliwość wyrażenia dobrowolnej zgody na ten proces.
  • możliwość wyrażenia sprzeciwu i prośby o usunięcie danych

UWAGA! Przy profilowaniu:

  • Jeżeli zbierasz w sposób zautomatyzowany dane z jawnych baz (np. CEIDG, KRS),  stron www, portalach społecznościowych przy pierwszym kontakcie z klientem/kandydatem koniecznie podaj źródło pozyskania danych osobowych.
  • Wykonaj analizę ryzyka i sprawdź skąd jest dostawca narzędzia do profilowania. Szczególnie jeżeli jest spoza UE przed rozpoczęciem współpracy dowiedz się czy jest zgodny z RODO!

Udostępnij tą treść:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Uciekasz?

Zanim pójdziesz, zapisz się na webinar z cyklu #ecommercenalegalu 
Otrzymasz powiadomienia o kolejnych webinarach i dostęp do nagrań wcześniejszych spotkań 

Które webinary Cię najbardziej interesują?