fbpx

6 zasad bezpiecznej sprzedaży online. Jakie informacje i zgody umieścić na stronie www sklepu internetowego.

Baner 6 zasad bezpiecznej sprzedaży online

Pierwszy kwartał 2021 r. wykazał bezprecedensowy 58 %, wzrost sprzedaży online! Coraz więcej przedsiębiorców dostosowuje się i przenosi biznes/handel do sieci. Wzrost sprzedaży powinien być sygnałem do dalszych inwestycji w rozwój. Należy pamiętać jednak, że w dobie wyścigu o względy klienta kupującego w sieci, wygrywa wiarygodny sprzedawca. 

Jak zdobyć zaufanie klienta w handlu elektronicznym? 

Warto zadbać o jasne, przejrzyste i zgodne z prawem zasady sprzedaży w sklepie internetowym. Klient już w momencie wejścia na stronę internetową, powinien otrzymać informacje dotyczące sprzedawcy, zasad sprzedaży i ochrony danych i prywatności. 

Po pierwsze, umieść zgodę na wykorzystywanie Plików Cookies w Pop-upie na dole lub u góry strony.

💡 Pamiętaj: Polityka Plików Cookies to nie Polityka Prywatności!

Na pewno korzystasz, z narzędzi do mierzenia i analizy ruchu na stronie internetowej takich jak np. Google Analitics, Pixel Facebook, lub wtyczek jak np. czat na stronie lub wtyczek do obsługi koszyka zamówień… Jeśli używasz któregokolwiek z wymienionych narzędzi, oznacza to że korzystasz z Plików Cookies. 

Dzięki informacją o Użytkownikach możesz analizować ruch na stronie i kreować skuteczniejsze treści do odbiorców. Jednak, żebyś to robił legalnie, Użytkownik powinien być przez Ciebie poinformowany w tzw. Polityce Plików Cookies. Taki dokument powinien zawierać informację o tym: kim jesteś, jakie pliki cookies stosujesz, a Użytkownik powinien wyrazić na to zgodę. Najlepiej umieścić zgodę w postaci wyskakującego okienka pop-p oraz podlinkować dokument Polityki Plików Cookies.

PRZYKŁADOWA TREŚĆ POP UP U GÓRY LUB NA DOLE STRONY:

W celu świadczenia wysokiej jakości danych zbieramy „ciasteczka”. Zaznacz przycisk “Akceptuje” lub dowiedz się więcej w Polityce Prywatności oraz Polityce Plików Cookies.

Po drugie, wszystkie dokumenty tzn. Regulamin, Politykę Prywatności, Politykę Plików Cookies oraz Informacje o uprawnieniach klientów (prawo zwrotów, rękojmi) należy umieścić w STOPCE na stronie sklepu.

💡 Regulamin i inne dokumenty są ważne tylko jeżeli Klient może się z nimi zapoznać na stronie www tzn. dokumenty zostały “skutecznie doręczone”.

Po trzecie, pamiętaj, aby pod formularzem kontaktu/rejestracji/zamówienia zamieścić Politykę prywatności i ZGODY.

Zgoda powinna być:

▶️  Świadoma – Użytkownik powinien zostać poinformowany w jakim celu wyraża zgodę. np. zgoda na wysyłkę Newslettera.
▶️  Dobrowolna – Brak przymusu do wyrażenia zgody i możliwość jej cofnięcia. np. zgoda na marketing nie powinna być wymagana.
▶️  Jednoznaczna – Zgoda nie może być po prostu ukryta w regulaminie, czy w jakikolwiek sposób domyślna.
▶️  Konkretna –  Dotyczy konkretnych działań niezbędnych do realizacji jednego celu. Nie może być pod jednym checkboxem zgody na regulamin Sklepu (Cel: sprzedaż) i na wysyłanie Newsletter (Cel: marketing).

Przykładowa treść zgody

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora w celu świadczenia usług oraz sprzedaży online, zgodnie z Polityką Prywatności.

Przy zgodzie powinieneś podlinkować Politykę Prywatności inaczej mówiąc tzw. Klauzulę informacyjną RODO. Użytkownik/Klient powinien wiedzieć kim jest sprzedawca, po co jego dane są przetwarzane, jakie dane są niezbędne, jakie RODO daje każdemu uprawnienia, jakim firmom przekazujemy dane w celu realizacji zlecenia, przez jaki czas będziemy przetwarzać dane i że każdy może wystąpić do Urzędu Ochrony Danych Osobowych tzw. UODO.

💡 Brak Polityki Prywatności to NARUSZENIE OCHRONY DANYCH. 

Przykład: Kara UODO na BISNODE SP. Z O.O.

Po czwarte, na przycisku, który klika Klient w celu potwierdzenia zamówienia dodaj napis: “Kupuję i płacę”, “Zamawiam i płacę” lub “Transakcja z obowiązkiem zapłaty”. Taki obowiązek wprowadziła ustawa w  2014 r. Chodziło o to, aby internauci mieli jasność, kiedy zawierają umowę sprzedaży na odległość. 

 💡 Brak napisu na przycisku skutkuje tym, że umowa jest niezawarta.

W praktyce oznacza to, że Konsument/Przedsiębiorca uznany za konsumenta nie będzie musiał odbierać przesyłki, a sprzedawca nie będzie miał podstaw do zwrotu poniesionych kosztów.

Po piąte, dostosuj treści na stronie, regulamin sklepu internetowego i inne dokumenty do zmian z 1 stycznia 2021 r. – Nowa kategoria klienta.

Obecnie oprócz konsumentów i przedsiębiorców, prawo przewiduje nową kategorię klienta – Przedsiębiorca, który ma uprawnienia konsumenckie. 

Oznacza to, że Klient, który kupi na fakturę, produkt lub usługę, które nie dotyczą bezpośrednio branży i specjalizacji, w jakiej działa, ma uprawnienie m.in. do: 

  1. Prawa do zwrotów w ciągu 14 dni bez podania przyczyny przy zakupie przez internet czy telefon lub poza lokalem przedsiębiorstwa.
  2. Uznania klauzuli w regulaminie za niedozwolone.

💡  Klient nie poinformowany o prawie do zwrotów może zwrócić towar bez przyczyny w ciągu 12 miesięcy zamiast standardowych 14 dni.

Po szóste, dbaj o świadomość swoich pracowników  i sprawdzaj  kontrahentów (w RODO zwanych inaczej – Podmiotami przetwarzającymi), którzy w Twoim imieniu i w określonych przez Ciebie celach, przetwarzają powierzone im dane osobowe. 

Szkolenie i elearning RODO dla pracowników i kontrahentów, podnosi nie tylko wiedzę, a też jakość usług online. Pracownik lub kontrahent potrafi rozpoznać i odpowiednio zareagować na incydent. Warto uczyć się na błędach innych sklepów internetowych. 

💡 Hakerzy przez dostęp do panelu administracyjnego jednego z moderatorów Morele.net włamali się do systemu. Doszło do naruszenia ochrony danych osobowych oraz wycieku tych danych (łącznie z hasłami) 2,5 miliona użytkowników! Przez brak świadomości pracowników i niewystarczające zabezpieczenia, Morele.net dostało od UODO prawie 3 MLN zł kary.

W rezultacie trzymania się kilku prostych zasad możemy prężnie rozwijać biznes oparty o zaufanie klientów. Najistotniejsze wydaje się przekazywanie informacji dotyczących zakupów, praw i obowiązków w jasny i przystępny sposób oraz budowanie świadomości pracowników i kontrahentów co do ochrony danych i prywatności podczas zakupów w sieci. 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket
Share on whatsapp
Share on email

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Uciekasz?

Zanim pójdziesz, zapisz się na webinar z cyklu #ecommercenalegalu 
Otrzymasz powiadomienia o kolejnych webinarach i dostęp do nagrań wcześniejszych spotkań 

Które webinary Cię najbardziej interesują?