Ochrona wizerunku pracownika – kiedy nie potrzebujemy zgody na wykorzystanie zdjęcia?

Zdjęcia pracowników na stronie www lub mediach społecznościowych, wystąpienie na firmowym kanale na YouTube lub umieszczenie zdjęcia grupowego w folderze – wiemy już, że do takich działań potrzebujemy zgody pracownika. A czy są sytuacje, kiedy do wykorzystywania wizerunku pracownika nie potrzebujemy jego zgody? Tak! Jeśli chcesz wiedzieć jakie – przeczytaj ten artykuł!


O ochronie wizerunku pracownika pisaliśmy w poprzednim artykule. Jeśli chcesz wiedzieć, kiedy do wykorzystywania wizerunku pracownika potrzebujesz jego zgody, przeczytaj ten wpis!


Rozpowszechnianie wizerunku bez zgody

Oprócz zgody na rozpowszechnianie wizerunku, podstawą prawną jest niezbędność przetwarzania wizerunku do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora (par. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Oznacza to, że wizerunek może zostać upubliczniony bez zgody w wyjątkowych sytuacjach. Musisz wtedy jednak za każdym razem dokonać tzw. testu równowagi pomiędzy swoim interesem, a ochroną dóbr osobistych pracownika. 

Można rozpowszechniać wizerunek bez zgody np. zdjęcie pracownika:

  • Na identyfikatorze pracownika w zakładzie pracy, jeżeli ma służyć zapewnieniu bezpieczeństwa miejsca pracy. Podstawą prawną w tym wypadku jest uzasadniony interes administratora. 
  • W intranecie lub innym systemie, do którego mają dostęp tylko pracownicy. Jednak w tym wypadku pracownik może wyrazić sprzeciw.
  • Jeśli wizerunek osoby stanowi jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza.

Czy upublicznienie zdjęcia pracownika wraz z danymi kontaktowymi na stronie internetowej pracodawcy nie wymaga zgody? 

Dane kontaktowe, takie jak imię i nazwisko pracownika, stanowisko, służbowy e-mail czy numer telefonu możesz umieścić na swojej stronie internetowej. Pracownik jednak musi zostać o tym poinformowany przed rozpoczęciem waszej współpracy. 

Jeśli jednak chodzi o wizerunek i udostępnienie zdjęcia na stronie internetowej, zgodnie z RODO pracownik powinien wyrazić zgodę na rozpowszechnianie wizerunku. 

Rozpowszechnianie wizerunku – monitoring wizyjny

Monitoring wizyjny ma służyć zapewnieniu bezpieczeństwa pracowników lub ochrony mienia, dlatego często jest wykorzystywany w miejscach pracy. Z tego powodu, zasady stosowania monitoringu w takich miejscach reguluje Kodeks Pracy. 

Do stosowania monitoringu i przetwarzania wizerunku konieczna jest informacja, ale nie trzeba mieć zgody pracownika. Zgoda jednak będzie niezbędna, gdyby materiał z monitoringu byłby rozpowszechniony (np. udostępniony na YT) bez anonimizacji twarzy. 

Pamiętaj jednak, że w momencie nagrywania obrazu przez kamery, obejmując wizerunek pracowników, dochodzi do przetwarzania danych osobowych. Zatem jako pracodawca w tym przypadku powinieneś również brać pod uwagę przepisy RODO.

Jako pracodawca korzystający z monitoringu powinieneś poinformować wszystkie osoby, które potencjalnie mogą zostać nim objęte. Możesz to zrobić np. poprzez wywieszenie tablic informacyjnych z klauzulą w miejscach, które są tym monitoringiem objęte. Musi to nastąpić w taki sposób, aby pracownicy mieli świadomość, że w miejscu, w którym się znajdują, wprowadzono monitoring.

Dodatkowo, każdy pracownik powinien zapoznać się z regulaminem lub polityką monitoringu. To ważne, byś wiedział, że zgodnie z kodeksem pracy monitoring nie może nagrywać dźwięku ani obejmować szatni, palarni, stołówek, czy też miejsc spotkań związków zawodowych. 

W przypadku współpracy z zewnętrzną firmą ochroniarską podpisz umowę powierzenia danych osobowych. Nagrania monitoringu mogą być przechowywane maksymalnie do 3 miesięcy. 

Potrzebujesz zgłębić swoją wiedzę na temat RODO?

Prawo do kawy to miejsce, gdzie pogłębisz wiedzę m.in. na temat RODO w przystępny sposób. Nasze hasło to: Prawo bez prawniczenia! Zrób swoją ulubioną kawę i sprawdź, jak możemy Ci pomóc. Wejdż na app.prawodokawy.pl i zobacz, jakie szkolenia online przygotowaliśmy! Wykonasz je w dowolnym miejscu i momencie, a RODO nie będzie miało już przed Tobą tajemnic!

Udostępnij tą treść:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Uciekasz?

Zanim pójdziesz, zapisz się na webinar z cyklu #ecommercenalegalu 
Otrzymasz powiadomienia o kolejnych webinarach i dostęp do nagrań wcześniejszych spotkań 

Które webinary Cię najbardziej interesują?