Black Friday czy Fake Friday? – Jak organizować legalne przedświąteczne promocje?

promocje zgodne z prawem black friday

Tradycyjnie Black Friday i Cyber Monday rozpoczynają najintensywniejszy handlowy miesiąc w roku tzn. grudzień. Przed świętami jako klienci/konsumenci najchętniej kusimy się na promocje, a jako przedsiębiorcy szukamy jak najlepszych sposobów dotarcia do klientów. 

Okres przedświątecznej gorączki zakupowej jest to zarówno czas szans, jak i zagrożeń, których warto być świadomym! Bezwzględu na to, czy robimy zakupy, czy też promujemy produkty lub usługi, należy mieć oczy szeroko otwarte. 

Promocje Black czy Fake Friday? 

Jeżeli prowadzisz marketing lub sprzedajesz online? Działaj zgodnie ze wskazówkami:

  1. Udostępnij regulaminu promocji.
  • W regulaminie podaj dane firmy, warunki techniczne, datę rozpoczęcia i zakończenia promocji, zasady dotyczące reklamacji itp.
  • Unikaj zapisów, które mogą zostać uznane za klauzule niedozwolone – możesz to sprawdzić w rejestrze UOKIK: https://www.uokik.gov.pl/rejestr_klauzul_niedozwolonych2.php
  1. W sklepie internetowym umieść regulamin sklepu, politykę prywatności, politykę plików cookies, odbierz zgody, a przy podsumowaniu zakupów umieść napis:  Zamów i zapłać / Kupuję i płace. Więcej na temat zasad sprzedaży dla sklepów internetowych znajdziesz w tym artykule.
  2. Określaj jasne i zgodne z prawem zasady konkursu. 
  • Organizując konkurs na serwisie społecznościowym, powinieneś przestrzegać zasad na nim ustanowionych, dlatego zapoznaj się z jego regulaminem. Szczególnie w zasadach konkursu NIE wymagaj udostępniania czegokolwiek na tablicy Uczestnika lub jego znajomych.
  • Unikaj sytuacji, w której zdobycie nagród w Twoim konkursie będzie uzależnione od losowania, chyba że uzyskasz zezwolenie od Dyrektora Izby Celnej lub będziesz organizować  Loterie fantową, w której każdy los wygrywa. 
  1. Gdy korzystasz w reklamie ze zdjęć lub wideo, na którym są ludzie (np. pracownicy), odbierz od tych osób zgodę na rozpowszechnianie wizerunku lub korzystaj ze zdjęć stockowych mających licencję na komercyjne użycie.  
  1. Wysyłając mailing:
  • upewnij się, że masz zgody odbiorców i że baza jest aktualna,
  • ukryj maile jako UDW,
  • w wiadomości na dole umieść klauzulę informacyjną oraz informację, jak można się wypisać z bazy.
  1. Nie podawaj wyższych cen po promocji, niż wcześniej miałeś w swojej ofercie. 

Internet nie zapomina, poza tym istnieją boty, które śledzą internetowych naciągaczy. Jeśli Twoi Klienci zauważą zmianę ceny na wyższą niż przed promocją, możesz liczyć się z hejtem. Już teraz za manipulowanie cenami możesz zostać pozwany za tzw. nieuczciwe praktyki rynkowe. Ponadto nadchodzą zmiany prawa zapowiedziane na maj 2022 r., mające szczególny wpływ na handel e-commerce. Zapisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE (z dnia 27 listopada 2019 r.) mówią, że sprzedawca, który będzie organizował promocję, zostanie zobowiązany do podania najniższej ceny produktu minimum 30 dni przed zaplanowanym obniżkami.

  1. Jeżeli organizujesz promocje we współpracy z inną firmą i przekazujesz dane uczestników/klientów, sprawdź kontrahentów pod względem ich dostosowania do RODO i cyberbezpieczeństwa i podpisz umowę powierzenia.
  1. Udostępnij klauzulę informacyjną/politykę prywatności,
  • Jeżeli w czasie promocji lub konkursu od uczestników wymagasz podania danych (np. imienia i nazwiska, adresu e-mail), powinieneś odebrać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, a przy niej umieścić klauzulę informacyjną. 
  • Możesz w internecie szukać danych potencjalnych klientów lub korzystać z bota, abyś mógł przetwarzać tak stworzoną bazę. Od razu po jej utworzeniu, musisz wysłać wiadomość o tym, kim jesteś i po co tobie dane w klauzuli informacyjnej, oraz że odbiorca ma możliwość wyrazić sprzeciw. Usuń natychmiast dane, jeżeli ktoś odpisze, że nie życzy sobie kontaktu.  
  1. Korzystaj z sieci i technologii świadomie. Uważaj na cyberataki w Cyber Monday. 

Wprowadzaj nawyki i zasady bezpieczeństwa danych i cyberbezpieczeństwa podczas korzystania z sieci zarówno w pracy, jaki i w celach prywatnych. Cyberataki często opierają się o socjotechniki i wykorzystanie przez hakerów gorączki przedświątecznych zakupów w Black Week i Cyber Monday. 

Bez względu na to, czy kupujesz prywatnie czy na firmę, uważaj na maile Phishingowe! Jeżeli nie zamawiałeś nic z Amazon/Morelenet itp., a otrzymasz SMS z treścią “dopłać 1 zł do zamówienia” i linki do strony banku – nie klikaj w nie! Prawdopodobnie, gdy to zrobisz, wejdziesz na łudząco podobną stronę do systemu płatności, a hakerzy będą zachęcać do podania danych uwierzytelniających w banku, np. loginu i hasła.  

Częstym atakiem na firmy i organizacje jest atak typu RANSOMEWEAR, którego skutkiem jest zablokowanie dostępu do baz danych i odblokowanie ich po opłaceniu okupu. Więcej dowiesz się z artykułu o bezpiecznej pracy zdalnej i poruszania się w cyberprzestrzeni.

Bez względu na to, czy organizujemy promocję, czy też kupujemy w sieci produkty lub usługi na firmę, my i nasi pracownicy powinniśmy być czujni. Organizując promocję, musimy sprawdzać, jak to robić legalnie i bezpiecznie Natomiast podczas robienia zakupów i działając w sieci, powinniśmy sprawdzać strony, na które wchodzimy, nie otwierać bezmyślnie linków czy załączników, mieć na uwadze bezpieczeństwo danych. 

Jedna odpowiedź

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Uciekasz?

Zanim pójdziesz, zapisz się na webinar z cyklu #ecommercenalegalu 
Otrzymasz powiadomienia o kolejnych webinarach i dostęp do nagrań wcześniejszych spotkań 

Które webinary Cię najbardziej interesują?